Rastgele Yazı

Diyet nedir Nasıl yapılır

Diyet nedir Nasıl yapılır
Diyet nedir Nasıl yapılır

Diyet nedir? Nasıl yapılır?

Diyet, bir insan ya da başka bir organizma tarafından tüketilen ya da tüketilmeyen yiyeceklerin toplamına verilen addır. Genellikle kilo vermek için gerçekleştirilen bu program kimi zaman hastalıklar kendini gösterdiğinde uygulanmaktadır. 

Dengesiz ve yetersiz besin tüketimi sonucu vücutta yağ birikir. Bu yağlar zamanla şişmanlığa ve bazı kronik hastalıklara sebep olur. Sağlıklı beslenme kuralları çerçevesinde uygulanan beslenme programları bireylerin ideal kilosuna ulaşmasını sağlarken aynı zamanda fiziki görünümlerini ve psikolojik durumlarını düzenler. Genellikle vücut kitle indeksine göre program uygulaması düzenlenir. Vücut kitle indeksi, kişinin boyunun kilosuna bölünmesi ile elde edilir. Vücut kitle indeksinin 19’un altında olması durumunda birey zayıf, 20 ile 25 arası olması durumunda normal, 25-30 arası olması durumunda kilolu, 30-35 arası olması durumunda şişman, 35-40 arası olması durumunda obez ve 40’ın üstünde olması durumunda ise morbid obez olarak tanımlanır.

Uygulanan diyetin içeriğine göre diyet çeşitleri değişiklik gösterir. Diyet çeşitleri dine, hastalıklara, kiloya bağlı olarak şekil değiştirmektedir. 

Diyet nasıl yapılır?

Diyet, kararlılık gerektiren aynı zamanda bireyin vücudundaki dengelere göre şekillenen bir programdır. Kilo vermek uğruna vücudu aç bırakmak yaşamsal fonksiyonları olumsuz etkiler. Öyle ki vücut için gereken makro ve mikro besin öğelerinin alınmaması geri dönüşü olmayan hasarlara neden olabilir.

Diyet listelerinin yeterli ve dengeli hazırlanmalıdır. Bu liste bireyin yeme alışkanlıklarına, boyuna, yaşına, kilosuna, mesleğine, varsa kronik hastalığına ve fiziksel aktivite durumuna göre şekillendirilmelidir. Kalorisi az olan ve metabolizmayı hızlandıran diyet çorbalar, ufak diyet atıştırmalıklar ve diyet ekmekler diyeti daha kolay bir hale getirerek kişinin motivasyonunu arttırabilir.

En Etkili Diyet Çeşitleri

Kısa sürede kilo vermek isteyenler için en etkili yöntem şok diyetleridir. Kısa sürede kilo vermeyi sağlayan bu diyetler yine aynı şekilde hızlı şekilde kilo alımına neden olur. Bu diyetler aynı zamanda kas ve sıvı kaybına neden olurlar.

Kimi zaman ise tek gıda rejimine bağlı diyetler uygulanmaktadır. Bu diyetlerden en meşhur olan yumurta diyeti, patates diyeti gibi diyetler diğer besin gruplarından gelen vitamin ve minerallerin alınmasını engeller. Bu durum ise beraberinde önemli sağlık problemlerini getirebilir.

Sağlıklı tahıl grupları, sebzeler, kuruyemişler ve baklagiller, yağsız et, ızgara tavuk çeşitleri, az yağlı süt ve süt ürünleri, yumurta genellikle diyet programlarında yer alan besin türleridir. Bu besinleri tüketirken unutmamamız gereken bir şey var. O da; yeterli ölçüde tüketim yapmak…

Kişiye özel olarak hazırlanan diyet programları yüzde 55-60 karbonhidrat, yüzde 12-15 protein ve yüzde 25-30 yağ içerir. Düşük kalorili ve sağlıklı diyet listeleri yeterli ve dengeli beslenmeyi destekler. Aynı zamanda sağlıklı kilo vermeyi sağlar. Kilo verme amacı ile yapılan zayıflama diyetleri doktor ya da diyetisyen kontrolü ile gerçekleştirilmelidir. Kişinin vücuduna uygun olarak yaptığı diyet programları onun sağlıklı şekilde yaşamını sürdürmesini sağlar. Aynı zamanda diyetin yanında yapılan spor türleri de kilo verme sürecinde kas ve iskelet sisteminin korunmasını sağlar. Diyette en önemli şey öğün düzenidir. Diyet programları genellikle üç ana öğün üç ara öğün şeklinde düzenlenir. Ana öğünler diyete göre değişirken ara öğünler genellikle elma, badem, yoğurt gibi besinlerden oluşur. 

Bir bireyin diyetten önce sağlıklı olması gerekmektedir. Sadece zayıflamak için diyet yapılmamalıdır. Aksi takdirde başka hastalıklara davetiye çıkarılmış olur. Yine unutulmamalıdır ki birçok hastalığın temelini fazla kilolar ve yağlar oluşturmaktadır. Fazla kilolar başta kalp ve damar olmak üzere, hipertansiyona, şeker hastalığına sebep olmaktadır. 

  • Yazıyı Beğendin mi?  1

Benzer Yazılar

Bu yazıya henüz yorum yapılmamıştır, ilk yorumu yapmak için tıklayın.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*
*